O.R.A. heeft in de loop der jaren brieven rondgestuurd waarin werd aangegeven waar O.R.A. zich zoal mee bezighoudt, deze keer gaan we de website hiervoor gebruiken.

Snelheid van het verkeer over de Schiphol en Aalsmeerderdijk, overleg Gemeente en Wijkagent, aandringen op handhaving.

Uiteraard de bootwrakken/hekken bij de keerlus, eveneens overleg Gemeente/Rijnland teneinde hiervoor een oplossing te vinden.
O.R.A. heeft regelmatig bij zowel Gemeente, Rijnland, Provincie als de wijkagent de verwaarloosde schepen bij de keerlus aangekaart. De vrees is: milieuvervuiling door eventueel lekkende olie/roest en/of bezine. Los hiervan is het geen visitekaartje voor onze kernen. De boten zijn onbemand. De eigenaar schijnt zowel voor de boten als voor het hekwerk wat er omheen is geplaatst vergunningen te hebben. O.R.A. houdt de vinger aan de pols. Er is O.R.A. toegezegd de boten nog eens goed op milieu-eisen te bekijken.

Verrommeling van zowel Schiphol en Aalsmeerderdijk tegen gaan, onbeheerde zaken laten verwijderen, overleg Gemeente/Wijkagent.

De té smal uitgevoerde "nieuwe" Oude Meerweg die als gevaarlijk wordt ervaren, overleg Gemeente/Wijkagent. De Oude Meerweg is vanaf het moment van aanleg te smal. O.R.A. heeft één en ander gesignaleerd en direct bij zowel de Gemeente als de Provincie kenbaar gemaakt daar O.R.A. vreest (vooral met een glad wegdek en de waterpartij ernaast) voor ongelukken met alle gevolgen van dien.
Brede vrachtwagens rijden dagelijks over de Oude Meerweg waardoor de berm naast de weg kapot gereden wordt en het talud wegzakt. O.R.A. heeft in februari 2012 voorgesteld in elk geval een verharding aan de zijkanten aan te brengen. In maart 2012 heeft een verkeerskundige schouw plaatsgevonden.

Parkeerprobleem Capronilaan, vrachtwagens, onoverzichtelijke en daardoor gevaarlijke situatie, niettegenstaande parkeerverboden aldaar, mogelijke uitbreiding van verboden en uiteraard de broodnodige handhaving, overleg Gemeente en Wijkagent.

Eveneens in overleg met Gemeente/Wijkagent het overnachten/kamperen van vrachtautochauffeurs op de openbare weg.

Aanleg HOV verbinding Schiphol Oost, zie hiervoor de uitgebreide site van Provincie Noord-Holland, "HOV Schiphol Oost ".

De sinds april 2014 aangelegde fietsstroken zouden parkeerproblemen kunnen geven bij een aantal bewoners. O.R.A. heeft deze problematiek tijdig aangekaart bij de Gemeente en de toezegging is dat er op korte termijn contact zal worden opgenomen met zowel de betreffende bewoners als O.R.A. O.R.A. zal alert blijven op de te volgen procedure van de Gemeente.
Vanaf de herstructurering ringdijk (2007) is de Molenweg een ondergeschoven kindje gebleken, sommige op- en afritten zijn te stijl voor fietsers, zeker bij gladheid. O.R.A. heeft dit meteen in 2007 kenbaar gemaakt en verzocht de op- en afritten minder stijl te maken. Bij elke bespreking met de Gemeente komt dit aan de orde. Het argument was telkens dat er geen budget voor was, wat voor O.R.A. niet aanvaardbaar is. Februari 2012 is een technisch onderzoek Molenweg geweest met de bedoeling in 2013 verbeteringen aan de Molenweg aan te brengen. O.R.A. is nog niet op de hoogte gesteld van de resultaten.
Al enige jaren verzoekt O.R.A. bij de Gemeente om een stuk trottoir bij de Boeingavenue aan te leggen. Wandelaars kunnen op een bepaald stuk alleen gebruik maken van de rijweg, wat een onveilige - zo niet - gevaarlijke situatie met zich meebrengt.
O.R.A. bezoekt als dorpsraad vergaderingen van de SBOH en verzorgt de verspreiding van de Nieuwsbrieven.
O.R.A. heeft frequent contact met het gebiedsteam.
O.R.A. heeft twee keer per jaar overleg met dorps- en wijkraden uit de Haarlemmermeer. Zo kunnen we met elkaar diverse zaken bespreken en zijn er raakvlakken waar we met elkaar oplossingen voor proberen te vinden.
Voorbeelden zijn: gladheidsbestrijding, diversiteit aan verkeersmaatregelen over de gehele ringdijk, handhaving, participatie met de Gemeente, SBOH, enz.
O.R.A. heeft twee keer per jaar samen met alle wijken en kernen van de gemeente Haarlemmermeer overleg met B. en W.
Door de aanwezigheid van de luchthaven Schiphol in het gebied, vinden voortdurend infrastructurele vernieuwingen en wijzigingen plaats. Daardoor zijn de voornaamste activiteiten van de O.R.A. gericht op het positief cq negatief bekritiseren van deze plannen.
O.R.A. heeft met verschillende partijen te maken die - als uitvoerende organisaties - de aangewezen instanties zijn om zaken die O.R.A. heeft aangedragen te verbeteren. Gebleken is dat een groot aantal zaken (door de werkwijze van deze partijen) langer in behandeling zijn c.q. blijven liggen dan O.R.A. zou wensen.

Heeft u als bewoner/bedrijf van Oude Meer, Rozenburg of Aalsmeerderbrug een idee/vraag of punt voor het algemeen belang waar O.R.A. niet aan heeft gedacht laat het O.R.A. alstublieft weten.